Munkafüzet a biztonságos közlekedés érdekében

Rengeteg hozzászólás érkezett arra vonatkozóan, hogy miért nincs kötelező kerékpáros KRESZ oktatás, akár már az általános iskolában is. Nagy örömünkre szolgál bejelenteni a hírt, hogy ez az elképzelés hamarosan valósággá válik. A Közlekedő kisokos célja, hogy színes, életszerű példákon keresztül megalapozza gyerekek gyalogos és kerékpáros közlekedései ismereteit. Reményeink szerint az ebből megszerzett tudás felnőtté válásuk és a jogosítvány megszerzése után is hasznukra fog válni, és nem felejtik el, hogy az úton többféle jármű is közlekedik.

Hiánypótló munkafüzet kerül az általános iskolák 4-5. osztályos tanulói kezébe várhatóan október végén, 200 000 példányban. A közlekedési fejlesztő füzethez a pedagógusok is kapnak tanári kézikönyvet. A gyermekeknek szóló füzet összefoglalja és gyakoroltatja a gyalogos, illetve a kerékpáros közlekedés alapvető szabályait, valamint szemléletformáló módon segíti hozzá a gyermekeket ahhoz, hogy tudatos közlekedőkké váljanak, javuljon a közlekedési kultúra hazánkban, valamint kevesebb legyen a baleset.

 

Az egyébként technika és életvitel tantárgy keretében tanítandó közlekedési ismereteket a tanároknak évente átlagosan három tanóra alatt kell átvenni a gyerekekkel, többek között ehhez is felhasználható lesz a kiadvány, de természetesen előkerülhet délutáni foglalkozásokon, beépíthető a mindennapos testnevelésbe, vagy éppen az osztályfőnöki órákba.

Hosszú távú terv, hogy a Nemzeti Alaptanterv magasabb kötelező óraszámmal támogatja a gyermekek biztonságos közlekedésének oktatását.

A Közlekedő kisokos munkafüzetet sajtótájékoztatón mutatta be Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, a szerzők, Abelovszky Tamás (BringaAkadémia) és Berta Tamás (Közlekedéstudományi Intézet), továbbá a közreműködő partnerszervezetek képviselői, Berzai Zsolt (ORFK-OBB), illetve Kürti Gábor (Magyar Kerékpárosklub) társaságában.

Révész Máriusz elmondta, hogy a munkafüzet hosszútávú célja, hogy hozzájáruljon a közlekedési kultúra javításához, a balesetek számának csökkenéséhez. Magyarországon ilyen színvonalú kiadvány még ebben a témában nem készült, több más országban, Németországban, Ausztriában, Franciaországban már használnak hasonlókat az oktatásban. „Ha csak néhány balesettel kevesebb lesz az utakon, már megérte a kiadvány”- hangsúlyozta a kormánybiztos. A tervek szerint 2019-ben digitális anyagot is fejlesztenek a kiadványhoz.

Abelovszky Tamás, szerző, a BringaAkadémia program vezetője kiemelte, már jó egy évtizede azon dolgoznak, hogy a tanárok kezében megfelelő segédeszközök legyenek a közlekedési ismeretek átadásához. A kiadvánnyal azt igyekeznek elérni, hogy a gyermekek ne csupán játéknak éljék meg a kerékpározást, hanem már kisiskolás korban is tudatosan közlekedjenek az utakon. Ebben természetesen nagy felelősségük van a szülőknek és a pedagógusoknak is; ha ezt a könyvet forgatják a gyerekekkel, akkor már sokat tettek a cél érdekében.

Berta Tamás, szerző, a Közlekedéstudományi Intézet szakértője hangsúlyozta, hogy a munkafüzet nem csupán kerékpáros, hanem gyalogos ismereteket is tartalmaz. Korábbi felmérések alapján kimutatható, hogy a közlekedési szabályok terén a 11-12 éves korosztály tudásszintje elmarad az elvárttól, ami későbbi, felnőttkori balesetek előszobája is lehet. Ezért nagyon fontos, hogy ezt a korosztályt célozzuk meg.

Berzai Zsolt, az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságának főtitkár kiemelte, a kiadvány mérföldkő a magyar társadalom és a civil szervezetek életében. Régi álmuk, hogy egy ilyen kiadvány napvilágot lásson. Az iskolarendőrök mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a munkafüzetet beépítsék az iskolai foglalkozásuk keretébe, így nem csupán a pedagógusok, hanem a rendőrök is tudnak foglalkozásokat tartani a füzet segítségével. A kiadványhoz szükségesek az elhivatott pedagógusok, a felelős szülők és a rendőri szakértelem, valójában így tud célba érni az üzenet.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kiemelte, hogy régi álmuk vált valóra azzal, hogy ez a füzet elkészült, és hamarosan az iskolákba kerül. Háromgyermekes apaként, és kerékpáros civilként is fontosnak tartja az oktatást ezen a téren. Kiemelte, hogy sokan félelemből nem ülnek kerékpárra. A kerékpárosbarát fejlesztések az infrastruktúrában, valamint ez a kiadvány együtt sokat tehetnek a félelem eloszlatása érdekében.  A Kerékpárosklub is dolgozott a füzeten, ők a szemléletformálás szemszögéből közelítették meg a témát. A tanári kézikönyvben egy egész fejezet szól az intermodális közlekedésről, a közlekedési módok variálhatóságáról. Hangsúlyozta, hogy ha időben elkezdünk foglalkozni a gyermekek közlekedésre nevelésével, akkor idővel felnő egy olyan generáció, akik kulturáltabban tudnak együtt közlekedni.

A munkafüzet ezen a linken is elérhető. Kellemes tanulmányozást!

A másfél méter kampány üzenete egy egész oldalt kapott a munkafüzet hátsó borítóján.
Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.