Távolság, ami közelebb hoz címmel indít szemléletformáló kampányt az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. A program célja, hogy felhívjuk az autóvezetők figyelmét a megfelelő előzési oldaltávolság biztosítására, amikor kerékpározók mellett haladnak el. Másfél méter lakott területen kívül, egy méter településen belül az ajánlott távolság, amit meg kell tartani, hogy a kerékpáros és az autós biztonságosan haladhasson el egymás mellett.
Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos azzal nyitotta a sajtótájékoztatót, hogy jelenleg a világ negyedik legelhízottabb nemzete vagyunk, amelyen változtatni szeretnénk. Elmondta, hogy egy kutatás alapján 2 évvel hosszabb a rendszeresen biciklivel munkába járó emberek várható élettartama, mint azoké, akik autóval teszik meg ugyanezt az utat. Ha 100 ezer ember elkezdene biciklivel munkába járni, akkor 200 ezer évet nyernének a magyarok. Egy másik kutatást is idézett, amely szerint Magyarországon a legtöbben azért nem ülnek biciklire, mert nem érzik magukat biztonságban. Azért indítja útjára a másfél méteres előzési oldaltávolságot népszerűsítő kampányt a kormánybiztosi iroda, hogy biztonságosabbá tegyük a közlekedést a kerékpározók és autóvezetők számára is.
A cél: hosszabb és egészségesebb élet
A kormánybiztos elmondta, hogy a KRESZ módosítását előkészítő társadalmi egyeztetésen minden kerékpáros szervezet egyetértett abban, hogy 1,5 méternek kell lennie az előzési oldaltávolságnak országúton, és 1 méternek település határon belül. Jelenleg a KRESZ-ben pusztán annyi szerepel, hogy megfelelő oldaltávolságot biztosítson az autóvezető a kerékpárosnak. A kampány azt javasolja, hogy a megfelelő a másfél méter és az egy méter legyen.
A kormánybiztos kiemelte, hogy az előzési oldaltávolság kampány nem a kerékpárosokról szól az autósok ellen, hanem meghatározzuk, hogy mi a kívánatos és biztonságos a közlekedésben, ami mindenkinek segít. Reményét fejezte ki, hogy a kampány hatására biztonságosabbá válnak az utak, és többen kezdenek el kerékpározni a mindennapokban. Így összességében hosszabb és egészségesebb életet fogunk élni.
Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője a kampányt indító sajtótájékoztatón bemutatta az idei Tour de Hongrie sárga trikóját, amelyet minden nap a versenyben élen lévő versenyző fog viselni. A sárga trikón idén a kampány üzenete lesz látható. A főszervező elmondta, hogy két okból karolta fel a kezdeményezést a Tour de Hongrie. Egyrészt egy sportoló egy év alatt 20000 kilométert kerékpározik, míg egy hobbikerékpárosnál már a 2000 kilométer is nagyszerű szám. Így elmondható, hogy versenyszervezőként tízszer olyan fontos számára, hogy az autóvezetők vigyázzanak a kerékpárosra. Felhívta a figyelmet, hogy a kerékpáros teljesen védtelen akkor, amikor megelőzik, teljesen ki van szolgáltatva az autóvezetőnek. A verseny csatlakozásának másik oka, hogy a Tour de Hongrie-t kiemelt médiafigyelem kíséri. Ez a figyelmet örömmel használják fel, hogy egy ilyen fontos és jó ügyet támogassanak. A Tour de Hongrie-n emellett több csapat is a kampány képét fogja a mezén viselni.
Amiben Románia előttünk jár
Révész Máriusz elmondta, hogy számos országban a másfél méteres előzési oldaltávolság már része a helyi KRESZ-nek, így például Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban, de tavaly óta már Romániában is. A kampánynak az a célja, hogy végül itthon is a szabályozás része legyen a kampány fő üzenete.
A másfél méteres oldaltávolság fontosságára Chrisitan Prudhomme, a Tour de France főszervezője hívta fel a figyelmet, amikor tavaly bemutatta az idei verseny útvonalát. A Tour de France kiemelt témává tette az előzési oldaltávolság fontosságát. A magyarországi kampány ehhez a kezdeményezéshez csatlakozik. Így a megjelenésében is a francia kampány elemeit használja.
Vloggerek a kampány mellett
A sajtótájékoztatón bemutatták a kormánybiztos felkérésére készült videókat. Magyarósi Csaba, népszerű Youtube vlogger és a Bringás Brigantik alkotói készítettek egy-egy videót, amelyekben a biztonságos kerékpározásra és a megfelelő előzési oldaltávolságra hívják fel a figyelmet.
A Bringás Brigantik alkotója, Kolovratnik Krisztián a sajtótájékoztató elmondta, számára az egyik legfontosabb üzenete a kampánynak, hogy nem autósok és bringások vagyunk, hanem emberek, akik egyszer biciklivel, egyszer autóval közlekednek.
„Hosszú távon mindenkinek érdeke, hogy több kerékpár legyen az utakon, a városok élhetőbbé válnak, gyorsabbá válik a közlekedés, javul a levegő minősége. Valójában csak pozitív következménye lehet annak, ha több kerékpáros lesz az utakon. – ezekkel a szavakkal zárta a sajtótájékoztatót Révész Máriusz.
Tisztelt Másfél Méter! Tisztelt Illetékes Kollégák!
Mi kerékpárosok mindannyian örülünk, hogy végre ezen a téren is történik „valami”! Persze azt nem tudjuk, és nem is értjük, hogy miért nem lehet mindezt egy kicsit erélyesebben, egy kicsit gyorsabb ütemben végrehajtani! Minden esetre, nem telhetetlenkedünk, hanem továbbra is türelmesen (már amennyire ezt meg tudjuk tenni) várjuk a további fejleményeket!
A fenti bejegyzés elolvasása után a kérdésem az lenne, hogy a feliratos kampánymez forgalomba kerül é, a hétköznapi kerékpárosok, (akik szintén nap mint nap úton vannak az autósokkal a hátuk mögött), meg tudják e vásárolni, hogy esetleg ezzel tudatosítsák az autósokban miről is van szó!!
A TDH-viselhetné akár az egész mezőny is, akkor sem jutna el az infó azokhoz az autósokhoz akikhez ezt el kellene juttatni!! Így sajna az infó csak azokhoz a közvetlen az út szélén, illetve a TV előtt szurkoló autósokhoz jut majd el, akik amúgy is bicósok, hiszen ők megnézik a versenyt. A dudálós, agresszív, idióta sofőrök (akiknek ezt sulykolni kellene) azokhoz így továbbra sem jut el az infó!!
Szóval a legjobb reklámfelület valóban a kerékpáros hátán lévő terület, amit első kézből éppen az lát akire vonatkozik is a kampány!! Bizonyára sokan hordanának ilyen feliratú mezt edzéseken, túrázásokon, ha ahhoz megfelelő áron juthatnának hozzá!
Iskolákban, gyermekeknek egy egy kerékpáros túrákra jelentkezőknek minimum ingyen kellene osztani, mert számomra az, hogy a TDH-n a sárga trikón fenn lesz egy kis grafika az elég kevésnek tűnik! Esetleg még megoldás lehet, hogy a TV csatornákon egyszer-egyszer egy sör, egy autó, vagy egy gyógyszer reklám helyett (mellett) megjelenne ez a felhívás is? Ja és nem csak a kerékpáros közvetítések reklámjaiban, mert azt csak mi nézzük kerékpárosok, nekünk meg ezt úgy gondolom nem kell elmondani!!!!
Köszi, Hajrá! 🚴♂️
Másfél méter? Mit tegyek, ha mondjuk az 1111-es úton Dobogókő felé ketten-hárman egymás mellett bringáznak és tesznek arra, hogy a másfél métert tartva már az erdőben kellene fákat irtva autóznom. Elég legyen már ebből a destruktív szemétkedésből! Épp elmével senki nem akar gyalogost, kerékpárost elütni! Ehhez azért két fél együttműködésére van szükség. A tulokfejjel egészségest játszó bringásra is. Ha nem ad alkalmat arra, hogy kikerüljék, akkor ne is várjon pozitív hozzáállást részünkről, autóban a dolgunkra igyekvőktől.
Le kellene állítani ezt a destruktív baromkodást! A kerékpáros ugyanúgy része a forgalomnak, mint pl az autós. Mindkettőnek be kell tartani a szabályokat. Ha az autósoktól ez a szekta elvárja, hogy tartson megfelelő távolságot, akkor a hívei is fogadják el, hogy a másik gyorsabb, nem szamársebességgel kívánja járni útját, az út közepén majomkodó tekerő szektást nem fogja tudni másfél méterre elkerülni.
Szerintem nagyobb biztonságot érne el magának ez a csorda, ha nem a kiváltságosságot követelné, hanem a közúton való együttműködésre nevelné saját tagjait.
A francba az ilyen blogokkal!
Üdv!
Mikor faterrommal bringáztunk úgy 90en valahány eleje környékén, ő annyit mondott, hogy a vonaltól 40 cm a miénk. Akkoriban még lehetett biciklivel menni Egerbe a régi 3on, ami azért kellemesen széles.
Sokat bringázok most is, át a városon Xv-majdnemBudaörs, és még többet vezetek.
De
Szerintem túlzás a 1,5. Egyszer valami f*sz felrakta a céges autómat a youtubera, közúti veszélyeztetés címmel (kormány bal széle, kocsiszekrény jobb oldala 80 CM!!!) kicsit elnagyoltnak èrzem.
Ezért szerintem inkább a jogosítvány vagy alapvető kreszismeret nélkül közlekedő bringások, képzése fontosabb. Nem tudom mennyire valósult meg általános iskolai szinten kötelezően az alsós tantervbe illesztett oktatás?
Ezek lennének valós megoldások, meg az automata index a BMWkbe.
A 1,5 csak ápol és eltakar.
Ugye ezt a városban egy métert a biciklisekkel is betartatják, nem fog több elsuhanni 10 centire a tükreimtöl és egyenesen át a piros lámpán?