Másfél méter: Milyen jellemző kockázatos közlekedési helyzetekkel találkoznak a futárok a munkájuk során? Ezek változtak-e az elmúlt időszakban?

foodpanda: Sajnos azt tapasztaljuk a mindennapokban, hogy a közlekedés mindegyik szereplőjének szempontjából lenne mit fejlődni, ha közlekedésbiztonságról van szó. Egyeztetve futárpartnereinkkel több szempontból is érdemes vizsgálni a közlekedési helyzetek kérdését.

Amennyiben azt vizsgáljuk, hogy az autósok milyen hibákat követnek el, akkor nagyon jellemző:

  • Jobbkéz-szabály betartásának elmulasztása.
  • Az elsőbbségadás kötelező, illetve STOP tábla elmulasztásával is gyakran találkoznak futárpartnereink
  • Sokan áthajtanak a piros lámpán.
  • Nagyon sokan nem tartanak biztonságos oldaltávolságot előzéskor. Olykor még akkor is megpróbálkoznak az előzéssel, amikor nincs helyük beférni a biciklisek előtt haladó jármű és a biciklis közé és ilyenkor tartósan a kerékpáros mellett haladnak.
  • Sajnos sokszor fordul elő sávváltás, anélkül hogy tükörbe néznének és/vagy indexelnének.
  • Sokan figyelmetlenek a jobbra kanyarodáskor kerékpársávon keresztül, és elsőbbségadás nélkül teszik ezt meg (futárpartnereink ezt jobbhorogként emlegetik).
  • Vannak, akik nyomkodják a telefont és nem figyelnek.
  • Néhányan nem tudják elviselni, hogy kerékpáros halad előttük, ilyen például, amikor a 30-as zónában is minden áron előzni akarnak, akkor is, ha az előttük haladó kerékpáros akár 35 körül megy.
  • Nem ismerik a buszsáv és a busz-kerékpásáv közötti különbséget. Ha nem a buszsávban halad a kerékpáros, akkor ledudálják, leszorítják, hogy húzódjon le a buszsávba (nem busz-kerékpársávba) mert sokan azt gondolják, hogy a biciklisnek ott kellene közeledni.

A gyalogosoknál az alábbiakat figyelik meg futárpartnereink a leggyakrabban:

  • Rengetegszer átsétálnak a piros lámpán, gyakran körül sem néznek.
  • Nem zebrán közlekednek, takarásból lépnek ki, kerékpársávról nem vesznek tudomást.
  • Ha az úton áll a forgalom, megpróbálnak a másik oldalra átmenni az autók között és nem veszik figyelembe, hogy ilyenkor az autós, motoros forgalom még mozgásban lehet.
  • Kerékpárúton sétálnak.

A kerékpárosok oldaláról pedig az alábbiak a legjellemzőbb hibák:

  • Nagyon sokan lámpa nélkül közlekednek sötétedés után.
  • Egyirányú utcában menetiránnyal szemben közlekednek ott is, ahol ez nem megengedett.
  • Sajnos sokan a járdán száguldoznak biciklivel.
  • A piros lámpán ők is sokszor áthajtanak.
  • A jobbkéz-szabályt nem veszik figyelembe, mintha nem ismernék.
  • Buszsávban közlekednek és nem engedik el a joggal ott közlekedőket.

A rollereseket pedig ma már érdemes külön közlekedési kategóriaként kezelni, akiknél sajnos nem is tudunk egy-egy dolgot kiemelni, mivel sokszor úgy tűnik, hogy teljes káosz uralja a rollerrel közlekedőket, gyakran egyáltalán nem veszik figyelembe a KRESZ-t.

Mondani se kell, hogy noha a futárok kiválasztása során fontos feltétel a KRESZ ismerete és általában az átlagnál gyakorlottabbak, ha a közlekedési szabályok betartásáról és mindennapi közlekedésről van szó, mégis ők is követnek el akaratlanul hibákat, figyelmetlenségeket. Kivétel nélkül mindannyiunknak bőven van mit fejlődnie ahhoz, hogy még biztonságosan tudjunk egyik pontból a másikba eljutni, viszont szerencsére az emberek többsége komolyan veszi a biztonságos közlekedést. Mi is arra biztatjuk a saját futár partnereinket, hogy jó példaként szolgáljanak másoknak a közlekedés során.

MM: Önök szerint hogyan lehetne ezeken a tényezőkön javítani a közlekedésben – bármelyik fél részéről?

foodpanda: Azt gondoljuk, hogy mindegyik félnél az lenne a legfontosabb, hogy figyelmesen közlekedjenek. Bár vannak olyan szabálysértések, amelyek a szabályok nem megfelelő ismeretei miatt történnek, túlnyomórészt inkább az jellemző, hogy az autósok, a gyalogosok és a kerékpárosok nem koncentrálnak eléggé a környezetükre közlekedés közben, nem empatikusak a többi közlekedővel.
A futárpartnereink számára is minden rendelkezésre álló eszközzel igyekszünk nyomatékosítani, hogy nincs az a gyors kiszállítás, amely fontosabb lenne a biztonságos közlekedésnél és a szabályok betartásánál, illetve minden partnernek hangsúlyozzuk a körültekintő és szabályos közlekedés fontosságát.

MM: Vannak-e ezzel kapcsolatban irányelvek, járnak-e kötelező tanfolyamokra? Ha igen, milyen tematikában?

foodpanda: Fontosnak tartjuk elmondani, hogy a futárok a foodpanda szerződött partnerei, tehát alvállalkozóként dolgoznak a foodpanda rendelések kiszállításán.

A rendelkezésünkre álló eszközökkel azon vagyunk, hogy iránymutatást adjunk minden velünk szerződött futárnak a viselkedésükre és mindennapi munkavégzésükre (beleértve a közlekedést is) vonatkozóan. alapelvárás velük szemben, hogy mindenképp tartsák be a KRESZ szabályait.

Már a felvételi folyamat során, az orientációkor is külön szekciót szentelünk a futárok felkészítése érdekében a KRESZ-re és a biztonságra. A balesetek megelőzésének érdekében a közlekedési szabályok betartása kötelező minden foodpanda futárpartner számára, bel- és külterületen, mind magán és közterületen egyaránt.

Minden foodpanda futárpartner elfogadja a szerződéskötés előtt az általános szerződési feltételeinket, amiben nyilatkozik arról, hogy választott járművével (legyen szó bármilyen járműről. akár bicikliről is) a KRESZ szabályainak megfelelő viselkedést tanúsít az utakon. Ez nem csak egy papír a sok közül, a felvételi folyamat során hangsúlyos szerepet kap a futárok általi megismerése és elfogadását, valamint megismerését írásban is igazolja minden futár a szerződéskötést megelőzően.

A szerződéskötés után minden futárpartnerünket összekötjük egy-egy ún. futárkapitánnyal, akiknek a feladata, hogy támogassák a futárok mindennapi munkavégzését, valamint segítségünkre vannak abban is, hogy a munkába állást követően a megrendelőktől kapott értékelések mellett személyesen is nyomon kövessük a futárok napi munkáját.

MM: Mi a helyzet az érzékenyítő képzésekkel?

foodpanda: Nagyon nagy szerepet szentelünk annak a mindennapokban is, hogy a közlekedésbiztonság kérdéseit komolyan vegyék futárpartnereink. A fent említettek szerint mindenki számára egyértelművé tesszük már a belépéskor, hogy a KRESZ betartása alapkövetelmény és ebből egyik futárpartnerünknek sem engedünk.
futárkapitányaink azok, akik akár nap, mint nap tartják a futárokkal a kapcsolatot, figyelemmel követik munkájukat és tanácsaikkal, visszajelzéseikkel segítik őket.
Tudjuk, hogy a közlekedés a futárpartnereink munkájának alapját képezi, éppen ezért gondoskodunk arról is, hogy amennyiben a baleset mégis bekövetkezik, minél kisebb legyen a baj, így az esetleges balesetek esetére nagyon kedvezményes árú (körülbelül havi 1000 Forint) balesetbiztosítást teszünk elérhetővé egy biztosító partnerünkkel együttműködve a futárok számára.

MM: Vannak-e speciális, a biciklisekre vonatkozó irányelvek?

foodpanda: A KRESZ szabályainak betartása minden szerződött futárpartnerünkre vonatkozóan ugyanolyan előírás, éppen ezért nincs külön iránymutatásunk a különböző közlekedési eszközökkel közlekedők számára.

MM: Hogyan látják saját helyüket, szerepüket, felelősségüket a közlekedésbiztonságban?

foodpanda: Felelős vállalatként fontos feladatunknak érezzük, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel támogassuk a biztonságos közlekedést, éppen ezért alapelvárás nálunk a fent már említettek mentén a KRESZ betartása. Nem vagyunk hatóság és a futár partnereink nem is a munkavállalóink, de így is vannak ezt segítő eszközeink. A belső szabályok lefektetése, a futárpartnereink érzékenyítése és az esetleges szabálysértés vagy bűncselekmény elkövetése esetén a munkavégzés felfüggesztése mind olyan eszközök, amelyekkel teszünk azért, hogy a futár partnereink jó példaként járjanak elöl a közlekedés során.