Másfél méter: Milyen jellemző kockázatos közlekedési helyzetekkel találkoznak a sofőrök a munkájuk során?

Berta Péter: A legnagyobb veszélyforrás lakott területen belül alakul ki. Kijelölt, kiépített kerékpárút hiányában a kerékpáros sok esetben nincs tisztában azzal, hogy kinek mikor van elsőbbsége, vagy bármiféle további kötelezettsége közúton. Ezek a helyzetek akár életveszélyesek is lehetnek.

Másfél Méter: Önök szerint hogyan lehetne ezeken a tényezőkön javítani a közlekedésben?

Berta Péter: Sajnos elsősorban nem a gépjárművezetők tevékenységében kell keresni a megoldást, hanem a kerékpáros oldalon. A megfelelő táblák kihelyezése üdvözlendő, azonban véleményem szerint gyenge kiindulópont. A forgalomban részt vevők sok esetben nem tudják, ezek kikre is vonatkoznak pontosan. Nem hiszem, hogy a kerékpáros biztonságban érezné magát a táblát meglátva.

Másfél méter: Vannak-e ezzel kapcsolatban irányelvek, járnak-e kötelező tanfolyamokra? Ha igen, milyen tematikában?

Berta Péter: A cégünkön belül kifejezetten ezzel kapcsolatos oktató/informatív anyagunk, érzékenyítő képzésünk nincs, de tudtommal maga a KRESZ sem tesz említést a szóban forgó közúti helyzetek potenciális veszélyeiről, nehéz gépjárművekről (C, D, C+E) pedig még kevésbé esik szó. Az oktatók forgalmi gyakorlat közben tehetnek említést a kerékpárosokról, de ennél tovább általában sajnos nem megy a dolog.

Másfél méter: Hogyan látják saját helyüket, szerepüket, felelősségüket a közlekedésbiztonságban?

Berta Péter: Az általános tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy a kerékpárosok nagy százaléka úgy csatlakozik be a mindennapi forgalomba, hogy nincs előzetes tudása, így épp ez a tudatlanság generálja a legtöbb helyzetet, ami fatális végkimenetelű lehet. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez javában a nehézgépjármű-vezetőink véleménye, tapasztalata a mindennapjaikból kiemelt szituációkból.

Mivel lassan tíz éve élek Hollandiában, ami köztudottan híres a biciklis közlekedésről, nehéz nem elvonatkoztatnom a ténytől: szinte az egyetlen biztos megoldást a tagolt, főút mellett külön kiépített kerékpárút jelenti. Félek, hogy ezzel Magyarországon egyhamar nem fogok találkozni.