A másfél méteres előzési oldaltávolság kampányhoz készült két rövidfilm Szabó Győző, Ganxsta Zolee és Harsányi Levente szereplésével. Zolee-t és Leventét a forgatások szüneteiben kérdeztük meg röviden, hogy mi a véleményük a kezdeményezésről.

Harsányi Levente

Miért vállaltad el a felkérést, hogy ebben a kampányban szerepelj?

Egyrészt magam is biciklizem, másrészt közlekedőként elég sok mivoltomban jelenek meg, mint motoros, mint autós, mint gyalogos, mint biciklis. És ez egy nagyon jó szemszög, hogy bringás oldalról is megmutatjuk, hogy miért fontos a megfelelő előzési oldaltávolság. Motorosként is nagyon sokat teszek azért, hogy figyeljenek a motorosokra. A biciklisek még sokkal inkább kiszolgáltatottabb helyzetben vannak, az ő helyzetüket nem lehet elég gyakran megmutatni és hangsúlyozni.

Bringásként neked milyen tapasztalataid vannak? Megtartják a másfél métert az autóvezetők?

Szerintem nem tartják meg. Két éve, amikor a triatlont megcsináltam, akkor országúton készültem a biciklis távra és Balatonon a Szent György-hegy felé vezető úton mentem, ami gyönyörű, mindaddig, amíg nem jön egy kamion vagy egy olyan SUV, ami nem tartja meg a távolságot. Azt is észrevettem egyébként, hogy gyakran nem azért nem tartják be, mert nem akarják, hanem a hely szűke miatt is. Akár az is egy érdekes felvetés lehet, hogy egy picit annyival szélesíteni kellene az utakat, hogy azokon mi biciklisek is kényelmesen elférjünk, bár tudom, hogy ez nagyon jelentős befektetés lenne. Ha benne lenne a fejében azoknak az embereknek, akik vezetnek, hogyha jön egy bringás, és előzésénél ezt a másfél métert tartsuk, akkor már előbbre lennénk. És pont ez lenne a célja a mostani kampánynak.

Mielőtt ez a kampány elindult, te tudtad azt, hogy településen kívül 1,5 méter, településen belül az 1 méteres előzési távolság ajánlott?

Őszintén szólva ez nekem is újdonság volt. Egy méterre gondoltam volna, mert motorral fél méter az ajánlott mindkét oldalon, és így jön ki az egy méter. Hallani már hallottam a dologról, de nem volt meg konkrétan, hogy ha biciklist előzünk, akkor adjuk meg neki a másfél méter helyet. Így nekem is jó volt ezt a dolgot a fejemben rögzíteni, és remélem, hogy így, hogy most mások is hallanak róla, enned eredményeként pedig kevesebb bringás baleset lesz az utakon.

 

Ganxsta Zolee

Te miért csatlakoztál a másfél méteres előzési oldaltávolságról szóló kampányhoz?

Egyrészt azért, mert a Harsányi Levente benne van, és amiben a Levente benne van, az nem lehet rossz. Ő nekem nagyon jó barátom, ugyanez elmondható Szabó Győzőről is. És amikor meghallottam, hogy ez a csapat összeáll, akkor az már biztos, hogy nekem pálya és megfelelő. Másrészt meg, ha arra gondolok, hogy nekem is van egy 11 éves kislányom, és amikor ő biciklizik, az ő biztonsága érdekében is fontos, hogy felhívjuk erre a figyelmet.

Te bringázol?

Csak nagyon ritkán, a lányommal kíséretként. Vagy kölcsönkérek olyankor bringát, vagy bérlek, de én nem vagyok nagy biciklista, de ettől függetlenül szerintem ez a kezdeményezés nagyon fontos.

Mielőtt ez a kampány elkezdődött, tudtál-e róla, hogy a másfél méteres előzési oldaltávolság ajánlott vagy ez neked is teljesen új volt?

Halvány gőzöm nem volt róla. Nem tudtam, hogy van egy ilyen javaslat, de nem butaság, mert ha belegondolsz, hogyha gyerekekről van szó, elmennek mellettük nagy sebességgel, és úgy beszitálnak csórikáim, hogy utána abból komoly baleset lehet. Úgyhogy jó lenne, ha ezt betartaná mindenki. Én is sokszor voltam lezser, laza, oda nem figyelő vezető, de nem baj, ha erre egy picit én is odafigyelek. Lehet az életben lezsernek és lazának lenni, de nem feltétlenül itt kell.

És ha legközelebb kocsiba ülsz, és mész el egy bringás mellett, fogsz figyelni?

Biztosan figyelek erre. Ha már csatlakoztam és az arcomat adom ehhez a kampányhoz, elég hiteltelen lenne, ha én löknék valakit az árokba.

És az megvan, hogy mennyi másfél méter?

Na hát ez az, hogy vezetés közben elég nehéz kimérni, hogy az mégis mennyi. Szóval én azt mondom, hogyha biztosra akarunk menni, akkor hagyjunk akár egy kicsivel több helyet is.