Te hova ülnél egy moziban, ha minden szék szabad, kettőt kivéve? És beülnél a jacuzziban közvetlenül valaki mellé, ha egyébként az egész medence üres? A személyes terünk mindannyiunknak más, de mindannyian ügyelünk rá, hogy megőrizzük.. Ez az utakon sincs másképp. Eheti videós gyűjtésünk során az Amerikai Egyesült Államok kampányaiból szemezgettünk. Ami közös bennük, az a 3 lábban (3 feet, ez körülbelül 90 centi) meghatározott minimális előzési oldaltávolság.
Kalifornia
Fresno, Kalifornia
Fresnoban hagyományosabb megközelítést választottak a kerékpáros közlekedés biztonságának javítására. A kisfilm az autósok és a kerékpárosok számára is felhívja a figyelmet azokra a kötelezettségekre, amiknek betartása szükséges a balesetmentes közlekedéshez. A gépjárművezetők egyrészt figyeljenek a megfelelő oldaltávolságra, a parkolás utáni ajtónyitásra, valamint ne adjanak „jobbhorgot” a kerékpársávban egyenesen haladó kerékpárosnak. A bringások pedig közlekedjenek a menetirány szerinti jobb oldalon, és vegyék figyelembe a lámpák és a táblák jelzéseit. Mindkét fél közlekedését segíti, ha a kerékpáros is rendelkezik megfelelő világítással korlátozott látási viszonyok közt. Végül a legfontosabb talán a szemkontaktus keresése, hiszen ha ez megvan valószínű az autós is észlelt minket és kevéssé valószínű, hogy figyelmetlenségből fog elütni minket.
Westchester, New York
A kerékpárosok és a gyalogosok a barátaink, családtagjaink, szomszédjaink, akik szintén haza szeretnének jutni épségben. Ezért is kell vigyázni rájuk az utakon és megfelelő oldaltávolsággal előzni őket. Ez igaz az autós kerékpáros, és a kerékpáros gyalogos viszonyra is. Bringával nem mindig lehet az út jobb oldalán menni a különböző akadályok miatt, emiatt fontos a biztonságos, – jelen esetben a 3 lábnyi – távolság megtartása. Ami különleges, és magyar szemmel érdekes lehet, hogy a duplazáróvonalat is átlépheti az autóvezető, ha csak így tudja biztonságosan kikerülni a bringást. Vajon nálunk is szükség lenne erre a szabályra?
Jacksonville, Florida
Tömör, velős üzenet. Ha egy állatot (jelen esetben egy plüss teknőst) minél nagyobb ívben kerülünk ki, akkor a bringásokat miért nem? De az állatot sok mindennel helyettesíteni lehetne: traktor, lovaskocsi, vagy bármilyen lassan haladó jármű. Őket sem szoktuk centizni, a kerékpárosokkal se tegyük.
Engem őszintén felháborít amit a kerékpárosok egy jelentős tömege művel, de még annál is jobban a lelkes aszisztencia, amit ezeknek az egyébként is kottyos némberek ostobaságához tanúsítanak a felsőbb vezetői rétegben.
Nehezen fér a fejembe, hogy miért kellene átéreznie annak a cuki-muki ,,mindenki oda akar érni” jelmondatnak a sugallatát egy autósnak, mikor mondjuk nem tudja megfizetni Pest belvárosában az egérlyuknál kissé nagyobb 40milliós lakást, hanem esetleg valamelyik agglomerációs ingatlanból próbálna, nap mint nap eljutni a munkahelyére, ezzel eltöltve napi 3-4 órát az életéből, és lassítgatnia amellett az elmeháborodott mellet, akinek a reggeli vagy a délutáni csúcs idején pattan ki agytekervényeiből, hogy épp most kerekezne egyet, ráadásul főútvonalon, úgy, hogy egy pár méterrel arrébb még bicikli út is van!?
Vegyük például Szentendre városát, ahol a biciklis lobbinak engedve (habár állítólag ő maga is az), a szintén kissé retardáltnak tűnő polgármester jó ötletnek tartotta átfestetni a 11-es főút sávjait, annak érdekében, hogy szeretett kerékpárosai oda is feltolhassák terebélyesre növekedett pofázmányukat. Csak, hogy némi kontextust adjak a szabatos fogalmazásnak, az említett szakaszon k.b.:40000 autó halad át napi szinten. Én például rögtön kényszergyógykezelésre ítélném, tekintve, hogy némelyek hobbija miatt ezrek életét veszélyezteti, felelőtlen döntésével, ugyanis végig, a teljes szakaszon található elfogadható minőségű bicikliút.
Teljesen szubjektív véleményem szerint, nem okos dolog egy ipartelep közepén játszóteret építeni csak azért, mert pár kölök kiverte a hisztit, hogy márpedig ő ott akar játszani. Annak nem ott van a helye.
Sajnálatos dolog, hogy rengeteg ember vet véget az életének oly módon, hogy a vonat elé ugrik. Sajnáljuk őket? Igen. Korlátozzuk miattuk a vonatok sebességét 5km/h-ra, hogy a szerelvény meg tudjon állni, ha elé ugrik valaki? NEM. Pedig azzal elkerülhetőek lennének ezek a tragédiák.
#stopthemurderertrains
Ezzel egyáltalán és hangsúlyozottan nem azt mondom, hogy a bicikliseket bántani szabadna, ahogy a vonatnak is meg kell állnia, ha meg tud, hanem azt, hogy aki nem ugrik a vonat elé, azon nem fog átmenni.
Az autó nagy, gyors és védett, arra van kitalálva, hogy gyorsan lehessen eljutni vele A-ból B-be, s ha netán közben összeütközik egy másik autóval, akkor is a benne ülők életét megóvja. Ezt tudja minden autós, e szerint vesznek részt a közlekedésben.
Ha tehát egy ketrecbe akarjuk zárni a csecsemőt az oroszlánnal, akkor adjunk rá olyan felszerelést ami megóvja tőle.
Ha minden biciklisen, aki az autókkal együtt közlekedik olyan védőfelszerelés lesz, hogy még ha el is ütik, 95% eséllyel túléli, akkor azt mondom OK. Addig fenntartom a korábbiakat. Őrülteket a diliházba, bicikliseket a bicikliútra.
u.i.: Ha pedig egy gyalogos netán a bicikliúton mer sétálni, egyből fölemlegeti valamelyik vehemens kobakos, a feslett hajlamúnak vélt őseit. Ennyit rólatok.